Martin Auer & moodley brand identity
Kreativwirtschaft Austria collects successful and vivid examples that show how creative professionals create added value and turnover together with their customers from the business world – even under tough competitive conditions, as the example of a bakery in Graz proves. The combination of craftsmanship and design has an appetizing effect and has doubled turnover.
With body and soul
Wie schmeckt Brot, wenn man ihm eine Seele einhaucht? Der Grazer Unternehmer Martin Auer (Opens in a new tab or window) begab sich auf die Suche nach dem echten Geschmack und fand durch die Kooperation mit der Designagentur moodley sein Erfolgsrezept. Mit einem neuen Sortiment und frischen Ideen hat das Unternehmen neue Kundschaft, einen neuen Teamspirit und höhere Umsätze erreicht.
Demand for excellence and aesthetics
Brot auf gesättigten Märkten zu verkaufen stellt Bäckereiunternehmen heute vor große Herausforderungen: Industriell gefertigte Produkte gehen weg wie die warmen Semmeln und Diskonter und Tankstellenshops verschärfen den Wettbewerb mit Backboxen. Vor diesem Hintergrund übernahm Martin Auer (Opens in a new tab or window) 2011 den Bäckereibetrieb seiner Familie, in dem seit 650 Jahren Brot gebacken wird.
Der Bäcker wollte einen eigenen Weg einschlagen und suchte externe kreative Partnerinnen und Partner, um die neue Vision umzusetzen und zu kommunizieren. Martin Auer wünschte sich Profis mit demselben Anspruch an Exzellenz und Ästhetik, um die wirklich relevanten Fragen zu erörtern, relevante Antworten sichtbar und den Spirit des Unternehmens spürbar zu machen. Gefunden hat er sie in der Grazer Designagentur moodley brand identity (Opens in a new tab or window).
Path to a new identity
Im Sommer 2012 begann die Zusammenarbeit mit der Neupositionierung der Marke und der Weiterentwicklung des Geschäftsmodells. „In der Anfangsphase bestand der Nutzen darin, jemanden zu haben, der das Unternehmen versteht,“ beschreibt Auer einen für ihn nicht selbstverständlichen, aber wesentlichen Mehrwert der Kooperation. Mike Fuisz, Designer und Gründer von moodley brand identity (Opens in a new tab or window), konzediert seinem Aufraggeber im Gegenzug Bestellerqualitäten. Die Chemie passte sichtlich von Beginn an. Zunächst widmeten sich die beiden mit ihren Teams dem Kern der neuen Marke und hinterfragten tatsächlich alles. Ein Jahr später waren sich alle Beteiligten einig, dass sich die Menschen nach etwas sehnten, was durch die industrielle Brotherstellung abhandengekommen war, und genau das versprach nun der neue Claim der Traditionsbäckerei: „Gib dem Brot die Seele zurück!“
“Let’s roggen!”
Since then, the Auer bakery has exclusively produced vegan, lactose-free and egg-free organic bread based on handmade natural sourdough, in addition to high-quality small baked goods and pastries. However, qualitative growth also requires more resources for the employees so that the spirit is shared by everyone and passed on to the customers – a process that is at least as time-consuming as the meticulously thought-out and implemented design of web and print products, stores and cafés.
Today, the added value of the repositioning, which was awarded the prestigious Marktkieker 2016 innovation prize, can be seen and felt everywhere: in the design of the bread kitchen, where bread and street food are available at the centrally located Jakominiplatz. In the mix of chalk board and environmentally friendly packaging, sympathy and closeness, plain language and the desire to play with language. “Let’s roggen!” invites you to enjoy the new attitude to life. “Wir brezeln uns auf!” is the slogan on the building lattice when a new store is being built, and the colorful little cars are driving through the city with the message “Make bread not war!”. Even the tiniest details reveal the signature that Mike Fuisz and his team have left their mark on. moodley has taken ideas, developed them consistently and poured them into a design concept. As a result, the aestheticization of the new brand is in line with the company’s vision. “Whether it’s the layout of a magazine or the design of packaging, the tone is right,” says the creative entrepreneur, describing a key benefit of the collaboration.
Magnetism of the brand
“Give bread back its soul.” The slogan, which is sympathetically varied on smaller and larger screens, on packaging, boards and in the in-house magazine, can be understood as a passionate plea for the value of a staple food, as a playful invitation to enjoy life. Customers have obviously understood the phrase well, as the figures show. Between 2011 and 2018, sales increased by more than 90%. The creative energy of the cooperation has a lasting effect: the design of the next store is being worked on with heart and soul. On land for the first time.